Matkaketjut lähtivät lentoon ja nyt vauhti kiihtyy


Viime viikolla Helsingin päärautatieaseman lipunmyyntihallin vallannut Ovelta ovelle -hackathon on nyt ohi ja päällimmäisinä tunteina mielessä on kiitollisuus ja onnistuminen.

Ensinnäkin, saimme mukaan matkaketjutyöhön 12 huippuasiantuntijoista koostuvaa tiimiä. Nämä moniosaajat tuottivat meille koko joukon uusia ja innostavia ideoita, mikä toki oli koko hackathonin tavoitekin. Vähintään yhtä innoissani olen myös siitä, miten uudenlainen työskentelymalli antoi tekijöilleen avaimia miettiä ratkaisuja uusista näkökulmista ja erityisesti tiimityön voimaa hyödyntäen.

Matkaketjut saivat siis lentävän lähdön, ja lennossa on tarkoitus pysyä tästä eteenpäinkin. Emme ole asian kanssa yksin, vaan ajatus matkaketjun tärkeydestä, valtakunnallisen reittiverkoston hyödyntämisestä ja asiakkaan elämän helpottamisesta on prioriteettilistalla monen muunkin toimijan mielessä ja tulevaisuudensuunnitelmissa. Viikon yhteinen työskentely sekä kohtaamiset liikennealan asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa saivat minut entistäkin vakuuttuneemmaksi siitä, että yhteinen tahtotila on erinomainen lähtökohta saada aikaan onnistumisia jatkossakin.

Nyt on aika lähteä viemään kehitystä eteenpäin. Seuraavaksi me VR:llä käymme sisäisesti läpi vielä kertaalleen kaikki hackathonissa syntyneet ideat ja mietimme, mikä rooli niillä voisi olla meidän liiketoiminnassamme. Jatkamme keskusteluita ja yhteistyötä useamman osallistujatiimin kanssa lähiviikkojen aikana. Rekrytoimme parhaillaan joukkoomme myös omia matkaketjujen huippuasiantuntijoita.

Tavoitteemme on edelleen, että ensimmäiset pilottihankkeet ovat käynnissä jo tämän vuoden puolella ja ensi vuonna ensimmäiset matkaketjupalvelut ovat jo osa matkustajien arkea.
Palataanpa lopuksi vielä viime perjantain tunnelmiin, kun hackathon-viikko huipentui ja voittajaksi julistettiin Proximi.io.

Junalla sujuvasti ovelta ovelle – VR lähtee rakentamaan tulevaisuuden matkaketjuja



Haluamme VR:llä tarjota kaikille suomalaisille nopeampia, edullisempia ja yksilöllisempiä junamatkoja. Laskimme jo hintojamme helmikuussa, nopeutimme matka-aikoja kesäkuussa ja seuraavaksi lähdemme rakentamaan matkaketjuja, joissa junamatka yhdistyy saumattomasti muihin liikennemuotoihin.  

Mitä matkaketju sitten tarkoittaa yksinkertaisimmillaan? Matkaketjuilla tarkoitetaan palvelua, vaikka mobiilisovellusta, jossa matkustaja syöttää oman lähtöosoitteensa ja määränpäänsä ja voi matkata yhdellä matkalipulla erilaisia joukkoliikennevälineitä yhdistelmällä haluttuun kohteeseen.

Palvelu tarjoaa vaihtoehdot, reittisuunnitelman, tietoa matkasta ja lipun tai alkuvaiheessa lippuja, joilla matkustaja pääsee kotiovelta vaikka sukuloimaan tai festivaaleille. Tarkoituksena on yhdistää junamatka esimerkiksi taksipalveluihin, busseihin, lentoihin, paikallisliikenteeseen tai jopa kimppakyyteihin tai auton tai pyörän vuokrauspalveluihin. Näin kuluttaja saa lisää yhteyksiä – helposti yhden palvelun kautta.

VR:llä on seurattu tarkasti muun Euroopan kehitystä. Matkaketjuista on tulossa hyvää vauhtia matkustamisen uusi ”normaali” ja useissa maissa rautatieyhtiöt ovat lähteneet vahvasti kehitykseen mukaan. Haluamme VR:llä rakentaa Suomeen kansainvälisen vertailun kestävän järjestelmän – hyviä esimerkkejä löytyy muun muassa Saksasta, Ranskasta, Hollannista ja Sveitsistä. Suomessa konkreettinen esimerkki jo toimivasta matkaketjusta on mahdollisuus matkustaa kaukoliikenteen junalipulla HSL-alueen junissa. Esimerkiksi junamatkan pääteasemaksi voi jo ostohetkellä valita Helsingin lentoaseman ja matka kotiasemalta lentokentälle taittuu yhdellä junalipulla ilman lisämaksuja kaikilta kaukoliikenneasemilta. Heinäkuussa VR:n kaukoliikenteen lipuilla tehtiin Helsinki−Vantaalle ja sieltä muualle Suomeen jo reilut 31 000 matkaa.

Ovelta ovelle -hackathon

VR ottaa konkreettisen loikan kohti matkaketjuja järjestämällä Helsingin päärautatieasemalla yhteistyökumppaneiden, muun muassa start-upien kanssa, Ovelta ovelle -hackathonin, jossa ideoidaan matkaketjuihin liittyviä käytännönläheisiä ratkaisuja. Tapahtuma kestää viikon 12.–16.9. ja asiasta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita mukaan ideointiin 14.9., jolloin järjestetään yleisötilaisuus.

VR:lle matkaketjut ovat olennainen osa tulevaa liiketoimintaa ja matkaketjujen rakentaminen on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä junan ja koko joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Me uskomme, että eri toimijoiden yhteistyöllä kynnys valita joukkoliikenne madaltuu ja matkaketju on kilpailukykyinen ja myös ekologinen vaihtoehto yksityisautoilulle. Tavoitteenamme VR:llä on, että ensimmäiset pilottikohteet käynnistyvät tämän vuoden aikana ja ensi vuonna matkaketjupalvelu on jo laajemmin toiminnassa. Valmista ei tule yhdellä rysäyksellä – matkustamisen tulevaisuus rakentuu pala palalta. Tervetuloa matkalle mukaan!

Hämeenlinnasta ja Riihimäeltä jatkossakin toimivat työmatkayhteydet pääkaupunkiseudulle



Kerroimme eilen nopeuttavamme junamatkoja eri puolille Suomea kesäkuun 20. päivä alkaen. Edullisten hintojen lisäksi asiakkaamme ovat pitkään toivoneet nopeampia junayhteyksiä. Yksi isoimmista kesäkuussa tehtävistä muutoksista on Suomen suosituimman junareitin, Helsinki−Tampere-välin, nopeuttaminen. Jatkossa Helsingin ja Tampereen välillä on nopea vuoro jokaisella tunnilla. Lisäämällä nopeiden junavuorojen määrää tällä reitillä voimme vastata asiakkaiden toiveisiin nopeammista junavuoroista useille reiteille: Seinäjoelle, Vaasaan, Ouluun, Jyväskylään ja Poriin.

Hämeenlinnassa muutokset ovat puhututtaneet asiakkaita ja päättäjiä. Hämeenlinna on matkustajamääriltä Suomen neljänneksi vilkkain kaukoliikenneasema. Suuri osa Hämeenlinnan matkustuskysynnästä on työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulle. Vaikka kaikki Tampereelle menevät junat eivät pysähdy Hämeenlinnassa, vuorot on kuitenkin suunniteltu siten, että työssä käyminen junalla onnistuu hyvin.

Ruuhka-aikaan aamulla klo 6−9 välillä Hämeenlinnasta on edelleen 7 vuoroa Helsingin suuntaan, eli saman verran kuin tällä hetkellä. Vastaavasti iltapäivällä klo 16−19 välillä Helsingistä Hämeenlinnaan on 7 vuoroa, eli saman verran kuin tällä hetkellä. Tarjontaa on harvennettu keskipäivästä ja illasta, jolloin asiakkaitakin on vähemmän. Yhteensä Hämeenlinnassa pysähtyy jatkossa 22 kaukoliikennejunaa sekä 14 taajamajunaa päivässä. Vertailun vuoksi Helsingin ja Turun välillä on päivittäin 28 vuoroa.

Riihimäeltä töissä käyviä palvelevat nämä samat kaukoliikennevuorot sekä lisäksi lähiliikennejunat 30 minuutin vuorovälein.

Kehitämme toimintaamme asiakaslähtöisesti ja haluamme palvella kaikkia junamatkustajia. Liikenteen suunnittelu on monen asian summa. Uskomme, että näillä tehdyillä muutoksilla pystymme palvelemaan paremmin mahdollisimman isoa joukkoa asiakkaistamme. Junamatkustus on kääntynyt jo vahvaan nousuun kaikilla pääreiteillä.

Nopeat junayhteydet säästävät aikaa – suomalaiset käyttäisivät extra-ajan nukkumiseen

Jos suomalaiset saisivat päiväänsä puoli tuntia lisää aikaa, kolmasosa meistä viettäisi sen nukkumalla. Nukkumisen jälkeen ylimääräistä aikaa käytettäisiin harrastuksiin ja sosiaaliseen elämään: naiset toivovat lisää aikaa ystävien tapaamiseen ja miehet taas haluaisivat panostaa enemmän urheiluun ja rakkauselämään.

Tiedot käyvät ilmi teettämästämme tutkimuksesta, jossa selvitettiin, mitä suomalaiset tekisivät, jos saisivat päiväänsä lisää vapaa-aikaa. Tutkimuksella haluamme viestiä siitä, että kesäkuussa nopeutuvien junayhteyksien ansiosta valtaosa suomalaisista säästää merkittävästi aikaa. Peräti kaksi kolmasosaa suomalaisista toivoo, että junat kulkisivat nopeammin.

Tavoitteenamme on lisätä mukavan ja ympäristöystävällisen junan suosiota. Hinta ja matka-aika vaikuttavat eniten siihen, valitaanko juna kulkupeliksi. Olemme kuunnelleet asiakkaitamme; laskimme alkuvuodesta hintoja pysyvästi neljänneksellä ja nyt nopeutamme matkantekoa useilla reiteillämme.

Kesäkuun 20. päivä alkaen Helsingistä pääsee aiempaan nopeammin Seinäjoelle, Ouluun ja Vaasaan. Lisäksi tarjolla on entistä enemmän vaihdottomia yhteyksiä Helsingistä Jyväskylään ja Vaasaan. Esimerkiksi Vaasaan matka-aika lyhenee lähes 20 minuuttia ja Ouluun yli 30 minuuttia. Suositulle Helsinki-Tampere-reitille tuomme nopean, alle 1,5 tunnin, yhteyden joka tunnille. Muutoksiin voit tutustua tarkemmin täältä.

Nopeutamme matkantekoa nyt siellä, missä se on mahdollista ja missä mahdollisimman moni asiakkaamme siitä hyötyy. Nopeuttaminen on monen asian summa; vaikka VR on viime vuosina investoinut merkittävästi moderniin ja nopeaan junakalustoon, on otettava huomioon radan kunto ja yksiraiteisuus, nopeusrajoitukset, vaihtoyhteyksien toimivuus sekä tehokas henkilöstön ja junakaluston käyttö. Kurkkaa lisää nopeuttamiseen vaikuttavista asioista.

Tutkimukseen vastaajat arvostavat matkanteossa säästyvää aikaa. Yli 70 prosentille suomalaisista päämäärä oli huomattavasti tärkeämpi kuin matka, toisin kuin sananlaskussa sanotaan.

Tutkimuksen toteutti VR:n toimeksiannosta TNS Gallup ja siihen vastasi 1100 15−74 vuotiasta suomalaista.

1