Kun logistiikka ratkaisee

Älykkäät arktiset rekat mittaavat ja lähettävät kelitietoja

11.4.2017

Kevitsan kaivoksen rikastetta kuljettaviin autoihin asennetaan tienpinnan kitkaa, keliolosuhteita ja lämpötilaa mittavat laitteet. Rekkojen mittaustiedon perusteella Ilmatieteen laitos laatii tarkkoja keliennusteita ja kelivaroituksia, jotka välitetään ensi talvena kaikkiin Kevitsan ja Kemin välillä liikkuviin VR Transpointin rikasterekkoihin.

Ilmatieteen laitoksen Älykkäät Arktiset Rekat -tutkimushanke käynnistyi toden teolla maaliskuun alussa.

Kokeilussa mukana olevat VR Transpointin autot liikkuvat päivittäin Bolidenin Kevitsan kaivoksen ja Kemin sataman välillä. Yhteensä kuuteen auton asennetaan laitteet, jotka mittavat liikkuvasta autosta tienpinnan kitkaa, lämpötilaa ja olomuotoa.

Auton kuljettaja näkee mittaustiedot reaaliajassa ajoneuvopäätteestään. Hän saa tarkan tiedon muun muassa siitä, milloin tienpinta alkaa muuttua vaarallisen liukkaaksi.

Tiedot eivät jää vain yhteen autoon. Ne välitetään reaaliajassa Ilmatieteen laitokselle, ensi talvena myös toisiin rikastetta kuljettaviin rekkoihin. Silloin kaikkien autojen kuljettavat saavat tarkat ja ajantasaiset kelivaroitukset ja tiedot mahdollisesti vaarallisista tieosuuksista.

Autoista saatua tietoa täydentää kokeellinen tiesääasema, joka sijaitsee E75-tien varressa Sodankylän keskustasta etelään päin.

Entistä tarkempia ennusteita

­– Hankkeen tavoitteena on tutkia voimmeko kehittää entistä parempia sääpalveluja, jotka lisäävät tieliikenteen turvallisuutta, kertoo hankkeen projektipäällikkö, tekniikan tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitoksesta.

Kokeilussa mukana oleva autoja Sukuvaara luonnehtii liikkuviksi älykkään liikenteen laboratorioiksi.

– Autojen mittalaiteet tekevät koko ajan tarkkoja havaintoja tien pinnasta ja lähettävät ne Ilmatieteen laitokselle 20 minuutin välein. Säännöllisin välein tuotetun tiedon avulla ennustemallimme ovat entistä tarkempia. Keskeistä hankkeessa on myös se, että tieto välitetään myös muihin autoihin, Sukuvaara painottaa.

Ensimmäiseen autoon asennettiin mittalaitteet maaliskuun alussa. Loput autot saavat mittalaitteet kevään aikana. Ajoneuvojen päätelaitteiden käyttöliittymä on valmiina syksyllä, ja ensi talvena kokeilu on täydessä vauhdissa.

– Jossain vaiheessa palvelu on varmasti kaikkien tienkäyttäjien käytössä. Sitä ennen haluamme varmistaa yhteistyössä ammattiautoilijoiden kanssa palvelun toimivuuden.

Tietoa käyttäjille ja tienpitäjille

VR Transpointin liikennepäällikkö Juha Haapanen on tyytyväinen kokeilun käynnistymisestä.

– Kaikki mitä turvallisen liikkumisen hyväksi voidaan tehdä on meille tärkeää. On hienoa, jos yksikin onnettomuus saadaan estettyä tätä kautta.

Haapasen mielestä on erityisen tärkeää, että tietoa kerätään ja jaetaan käyttäjille.

– Meidän odotuksemme on, että myös tienpitäjä saa tiedot ajokelistä reaaliajassa.

Kevitsan rikasteliikennettä ei valittu kokeiluun sattumalta. Liikenne on lähes 300 kilometrin mittaisella tieosuudella säännöllistä, autot raskaita ja keliolot usein vaativia.

– Rannikolla Kemissä saattaa sataa vettä ja lämpötila on nollassa. Perillä Kevitsassa voi olla jopa 20 astetta pakkasta. Matkan varrella kuljettaja saattaa kohdata kaikki mahdolliset ajokelit tältä väliltä ja tienpinta voi olla ajoittain erittäin liukas, Haapanen kuvailee.

Autot ovat tien päällä lähes koko vuorokauden ajan. Ensimmäiset autot lähtevät liikkeelle varhain aamulla ja viimeisetkin autot ovat perillä klo 23.

Jatkossa älykkäiden arktisten rekkojen avulla saadut kokemukset voivat hyvinkin edistää liikenneturvallisuuden parantamista koko tieverkolla.

– Jos palvelu osoittautuu hyväksi, sen voi laajentaa koko tieverkostolle. Kaikilta pääteiltä löytyy autoja, jotka käyttävät tiettyä tieosuutta intensiivisesti. Mittalaitteet voidaan asentaa vain harvoihin autoihin, mutta tietoa saadaan kattavasti. Silloin palvelu on kustannuksiltaan kohtuullinen, arvioi Timo Sukuvaara.