Kun logistiikka ratkaisee

Keijo Peteliuksen työn ytimessä on aina ollut tiivis yhteydenpito asiakkaisiin.

Keijo Peteliuksen työn ytimessä on aina ollut tiivis yhteydenpito asiakkaisiin.

Myyntityötä ihmiseltä ihmiselle

24.5.2022

Keijo Peteliusta voi huoletta kutsua pitkän linjan myyjäksi ja rautatieläiseksi. Työura VR:n palveluksessa alkoi vuonna 1983 ja päättyi maaliskuussa 2022. Petelius jää eläkkeelle hyvillä mielin ja muistelee työuransa mieluisimpina hetkinä onnistumisia, joita on saavutettu yhdessä asiakkaiden kanssa.

– Keijo VR:ltä terve!

Kymmenet VR Transpointin asiakkaat ovat vuosien mittaan vastanneet Keijo Peteliuksen puheluun. Maaliskuun lopussa Peteliuksen soitot asiakkaille loppuivat, kun Kouvolaan kotiutunut mies siirtyi eläkkeelle.

Petelius on pysynyt myynti- ja markkinointitehtävissä läpi koko uransa eli liki 40 vuotta.

– Olen pyrkinyt ja myös päässyt näihin tehtäviin. Voisi sanoa, että myyntityö sopii luonteelle, taipumuksille ja vartalolle. Tykkään tehdä töitä asiakkaiden ja sisäisten kumppanien kanssa. Ihmisenä ihmiselle, sitähän se myyntityö on.

Kauppoja, joihin asiakaskin on ollut tyytyväinen

Peteliuksella on vahva kokemus sekä rautatie- että maantielogistiikan myynnistä. Hän aloitti työuransa myyntitehtävissä Kouvolassa yksityisen kuljetusliikkeen palveluksessa. Vuonna 1983 hän sai työpaikan VR:llä Lappeenrannassa tavaraliikenteen uudesta kappaletavaraprojektista, joka johti Transpointin perustamiseen vuonna 1985. Petelius aloitti saman tien uuden organisaation palveluksessa.

Seuraavat vuodet Petelius työskenteli vuoron perään Transpointissa ja VR Cargossa. 2000-luvun alussa hänestä tuli uudistetun tavaraliikenneorganisaation Itä-Suomen alueen markkinointipäällikkö. Viime vuodet hän on työskennellyt VR Transpointissa avainasiakaspäällikkönä.

"Kun kuljetetaan miljoonia tonneja, niin aina jotain sattuu"

Parasta työssä on Peteliuksen mielestä ollut kanssakäyminen asiakkaiden kanssa.

– Alussa on ollut tarve tai ongelma, jota on pohdittu yhdessä. Kun sitten on päästy positiiviseen ratkaisuun, on syntynyt kauppoja, joihin asiakaskin on ollut tyytyväinen. Ne ovat hetkiä, joita voi ilolla muistaa.

– Aina asiat eivät ole pelkästään positiivisia. Kun kuljetetaan miljoonia tonneja, niin aina jotain sattuu. Kun ongelmia tulee eteen, ne pitää ratkoa ja mennä yhdessä eteenpäin.

Petelius ottaa esille myös yhteistyön oman henkilökunnan kesken.

– Meillä on tosi hyvä porukka myynnissä. Lisäksi tykkään olla yhteydessä omaan henkilökuntaan laajemmin. Asiakaspalvelu, operaatiokeskus, ratapihojen ryhmäesimiehet ja suunnittelu ovat olleet mieluisia kumppaneita. Lisäksi VR on ollut todella hyvä työnantaja, joka on mahdollistanut myyntityössä kehittymisen. En ole valintaani katunut.

Asiakastyön ydin on entisellään

Puhelin on aina ollut Peteliukselle tärkeä työväline.

– Olen aina tykännyt pitää aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiin. Kun aloittelin, myyjän työkaluja olivat Cavalet-salkku, ruutupaperilehtiö ja taskulaskin. Silloisesta ATK:sta ei ollut työssä hirveästi apua.

Yhteydenpidon tavat muuttuivat radikaalisti koronakriisin myötä. Asiakastapaamisten tilalle tulivat etätyö ja Teams-palaverit. Peteliuksen mielestä myyntityön ydin on silti säilynyt ennallaan.

– Myyntiä ja asiakaspalvelua tarvitaan aina, ja onnistunut myynti perustuu aktiivisuuteen, reagointiin ja yhteydenpitoon. Siihen ei ole tullut hirveästi muutoksia, ei myöskään asiakaslähtöisyyteen. Toteutamme kuljetuspalvelua asiakkaille ­– sen takia täällä ollaan töissä. Näkisin, että koko orkesterimme ymmärtää kattavasti asiakaslähtöisyyden tärkeyden.

Tiedon ymmärtäminen on avainasia

Jotain on myös muuttunut. Data ja analytiikka auttavat koko organisaatiota ymmärtämään sekä omaa että asiakkaan toimintaa entistä paremmin.

­­– Tietoa on paljon, ja sitä viestitään aktiivisesti. Avainasia on tämän tiedon ymmärtäminen.

"Keskitymme asioihin, joissa olemme vahvoja"

Kuljetusdata on myös asiakkaiden käytössä esimerkiksi Logistics360-palvelun kautta. Avoin ja tarkka data on Peteliuksen mielestä vahva työkalu toiminnan kehittämisessä. Seurantapalvelut, sähköiset kuljetustilaukset, kuljetusdata ja erilaiset mittarit ovat helposti saatavilla ja räätälöitävissä.

– Toimitusvarmuuden parantamiseksi on tehty paljon töitä ja tehdään edelleen, mutta entistä systemaattisemmin. Meillä on aiempaa selkeämmät prosessit ja keskitymme asioihin, joissa olemme vahvoja. Käytettäville kuljetustavoille on selkeät jaot, jotka lähtevät asiakastarpeista. Tiedämme milloin logistiikka pitää hoitaa kokojunilla, milloin taas vaunuryhmäkuljetuksina runkojunareittejä käyttäen. Myös maantielogistiikalla on kokonaisuudessa oma osansa.

Jatkossa logistiikassa korostuvat tekijät, jotka ovat jo nyt nähtävissä.

­– Vastuullisuuden painoarvo on jo noussut, ja tulevina vuosina se nousee entisestään. Ympäristöystävällisyys, energiankäytön tehokkuus sekä entistä fiksummat ja tehokkaammat kuljetusratkaisut ovat haasteita, joihin meidän on löydettävä ratkaisut yhdessä asiakkaiden kanssa.

 Haaveet pitää toteuttaa

Maaliskuun puolessavälissä Peteliuksella oli jo meneillään viimeinen työviikko.

"Nytkö jo, kommentoi eräs asiakas"

– Ajatukset eivät ole vielä eläkkeellä. Voisi sanoa, että viimeiset päivät ovat olleet melkoista turbulenssia ja odotettavissa on vielä pomppuinen lasku. Paljon on tehtävää ja sitä nyt tehdään täydellä teholla.

Tieto Peteliuksen eläkkeelle jäämisestä on jo kantautunut asiakkaille.

– Nytkö jo, kommentoi eräs asiakas ja kysyi mitä aion tehdä kaikella tällä ajalla. Vastasin, että luullakseni ei tule olemaan ongelmia. En aio istua kiikkustuolissa. Minulla on paljon harrastuksia, joihin ei ole voinut jakaa riittävästi aikaa.

Petelius aikoo muun muassa jatkaa squashin pelaamista ja toimintaansa Kouvolan Squash-seuran juniorivalmentajana. Lisäksi hän suunnittelee jatkoa musiikkiharrastukselleen. Kitara saa seurakseen tenorisaksofonin.

– Jos sinulla on haave, se kannattaa toteuttaa silloin, kun se on vielä mahdollista. Yksi haaveistani ja tavoitteistani on opetella soittamaan kunnolla tenorisaksofonia.

Petelius hankki tuekseen alan perusteoksen The complete saxofon player. Ensimmäiseksi kirjassa neuvottiin, miten saksofoni kootaan. Kun Petelius sai uuden instrumenttinsa soittokuntoon ja töräytti ilmoille ensimmäisen äänen, kuului naapurihuoneesta vaimon huokaus: ”Voi ei…”

– Ei meille varmaan tylsää tule, Petelius arvelee.