Kun logistiikka ratkaisee

Rauman satamassa yli 1500 päivää ilman työtapaturmia

4.10.2017

Rauman Satama Oy:n ja VR Transpointin Rauman liikennepaikan yhteistyö on tuottanut kummallekin harvinaisen hienon tuloksen: yli 1500 päivää ilman työtapaturmia. Avainasioita ovat olleet aktiivinen yhteydenpito, nopea puuttuminen epäkohtiin ja jatkuva kehitystyö.

Rauman satama on Suomen neljänneksi suurin ulkomaanliikenteen yleissatama ja Suomen kolmanneksi suurin konttisatama. Päivittäin sataman alueella liikkuu useita pitkiä tavarajunia ja kymmeniä rekkoja. Vilkas liikenne merkitsee myös potentiaalista turvallisuusriskiä, sanoo Rauman Satama Oy:n laatu- ja ympäristöpäällikkö Heikki Hietavirta.

– Olemme tehneet riskikartoituksia vuodesta 2013 lähtien ja niissä on poikkeuksetta todettu, että liikenne on aivan kärkipään asioita. Liikenne vaikutta kaikkiin, jotka liikkuvat tai työskentelevät satamassa. Mahdolliset törmäykset tapahtuvat aina suurella voimalla.

Isoista liikennemääristä huolimatta Raumalla ei ole kolaroitu. Sekä Rauman Satama Oy:n että VR Transpointin tilastot kertovat, että työtapaturmaton putki on jatkunut kummallakin yli 1 500 työpäivää.

– Ja nämä tilastot ovat aitoja – ketään ei siirretä korvaavaan työhön ja päivän poissaolokin aiheuttaa tilastomerkinnän, Hietavirta muistuttaa.

Jatkuvaa työtä vuodesta 2013

Työturvallisuutta ryhdyttiin parantamaan toden teolla vuonna 2013.

– Kipinä tuli meidän asiakkailtamme, jotka sanoivat, että me olemme laittaneet omat asiamme kuntoon ja edellytämme, että myös satama tekee samoin.

Sen jälkeen turvallisuutta on parannettu päivittäin.

– Asiaa on koko ajan pidettävä ylhäällä ettei se unohdu. Joka ikisessä palaverissa otetaan turvallisuusasiat esille. Myös tulospalkkausjärjestelmää on kehitetty siihen suuntaan, että turvallisuutta edistävistä asioista palkitaan.

Puolipuomeja ja huomiovaloja

Rauman satamassa on investoitu turvallisuuden parantamiseen myös selvää rahaa. Vuonna 2013 satama-alueen pahimpiin tasoristeyksiin asennettiin puolipuomit, jotka pysäyttävät autoliikenteen ennen kuin juna ajaa risteykseen. Investoinnin arvo oli yli miljoona euroa.

Vuoden 2017 alussa kolmeen seuraavaksi pahimpaan risteykseen asennettiin huomiovalot, jotka varoittavat vilkkuvilla keltaisilla valoilla lähestyvästä junasta.

– Puolipuomilaitteet ovat toimineet aivan loistavasti. Punainen valo ja puomi pysäyttävät tehokkaasti. Sen sijaan huomiolaitteissa on ollut teknisiä ongelmia. Vaikka satamassa ei ole yhtään junaa, valot saattavat vilkkua. Se aiheuttaa valitettavasti sen, että valoja ei kunnioiteta silloinkaan, kun juna on oikeasti lähestymässä. Laitteiden toimintaa täytyy vielä parantaa.

Puutteet hoidetaan nopeasti

Satama haastoi talkoisiin myös VR Transpointin ja autokuljettajat.

Sataman työturvallisuusryhmä, jossa kaikki sataman toimijat ovat mukana, kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Akuutteja asioita hoidetaan päivittäin.

– Tällaisessa monen toimijan yhteistyössä tärkeintä on se, että jokainen muistaa avata suunsa. On ehdottoman tärkeää, että sataman pitäjälle kerrotaan avoimesti turvallisuuteen liittyvistä ongelmista. Toinen tärkeä asia on avoin ja keskusteleva ilmapiiri, jossa jokainen voi tuoda omia ehdotuksiaan esille ja kertoa, mitä heidän omissa toiminnoissaan on tapahtunut.

Hietavirta painottaa, että ilmoitukset turvallisuuspoikkeamista pitää aina tehdä mahdollisimman nopeasti.

– VR Transpointilta saamme asialliset ilmoitukset yleensä alle vuorokauden kuluessa puutteen havaitsemisesta. Monilla muilla yrityksillä on vielä parannettavaa. Puutteista kerrotaan vasta pitkän ajan päästä, jos ollenkaan.

VR Transpointin Rauman palveluyksikön palvelupäällikkö Esko Korpinen kertoo, että sataman työntekijät reagoivat ripeästi ilmoituksiin.

– Satama on toiminut kiitettävästi. Useimmiten havaitut puutteet on hoidettu pois vuorokauden kuluessa.

Ei saa luistaa eikä oikaista

Korpisen mielestä satamassa toimiva ulkopuolinen yritys voi parantaa omaa ja muitten turvallisuutta hyvin yksinkertaisilla toimilla.

– Ohjeita ja sääntöjä pitää noudattaa tinkimättä! Ei saa luistaa mistään eikä oikaista missään. Kun teemme työt ohjeiden mukaisesti ja niin kuin on sovittu, vältymme tapaturmilta ja poikkeamilta.

– Tärkeitä asioita ovat olleet lisäksi aktiivinen yhteydenpito, nopea puuttuminen epäkohtiin ja jatkuva kehitystyö. Kun satama tekee kehitysehdotuksia, meiltä kysytään usein mielipidettä.

Myös VR Transpointin rautatielogistiikan johtaja Ilkka Seppänen on hyvin tyytyväinen Raumalla tehdyn työn tuloksiin:

– Työturvallisuus ja liikenneturvallisuus kulkevat aina käsi kädessä. Rauman satama on hyvä esimerkki siitä, että myös vaativissa olosuhteissa pystytään tekemään töitä turvallisesti. Kaiken kaikkiaan kehitys on meillä mennyt hyvään suuntaan tiivistyneen asiakasyhteistyön ansiosta. Olemme käynnistäneet turvallisuusyhteistyön myös Satamaliiton kanssa.

Katso Rauman sataman turvallisuusperehdytys verkossa: www.elearning.fi/portofrauma