Älykäs tilannekuvapalvelu visualisoi junaliikenteen poikkeustilanteet ja nopeuttaa päätöksentekoa VR:n operaatiokeskuksessa

12.06.2018 11:53 Ajankohtaista, Mediatiedotteet

VR Groupin operaatiokeskuksessa seurataan ja koordinoidaan matkustaja- ja tavarajunaliikennettä vuorokauden ympäri. Se tarkoittaa yli 2 000 puhelua vuorokaudessa, 1400 junavuoron hallintaa ja yli 20 tietojärjestelmän käyttämistä. Operaatiokeskus on ottanut käyttöönsä uuden tilannekuvapalvelun, jonka ansiosta pystymme reagoimaan nopeammin liikennehäiriöihin sekä hoitamaan tehokkaammin matkaan liittyvät erikoisjärjestelyt ja tiedottamisen.

VR Groupin operaatiokeskus vastaa tehtyjen VR:n liikennesuunnitelmien ja aikataulujen toteuttamisesta koko Suomessa vuorokauden ympäri. Vuorokaudessa ajetaan noin 800 lähijunaa, 300 tavarajunaa ja 290 kaukojunaa eli yhteensä lähes 1 400 junavuoroa päivässä.

– Tilannekuvapalvelun kautta seuraamme kaluston sijaintia ja liikkumista rataverkolla. Junia liikkuu vuorokaudessa valtava määrä, joten erilaisia junaliikenteeseen vaikuttavia pieniä tai suuria poikkeustilanteita on päivittäin. Uuden tilannekuvapalvelun ansiosta pystymme reagoimaan nopeammin esimerkiksi liikennehäiriöihin sekä hoitamaan tehokkaammin matkaan liittyvät erikoisjärjestelyt sekä tiedottamisen junahenkilökunnalle ja matkustajille, operaatiokeskuksen johtaja Ari Vanhanen kertoo.

Tilannekuvapalvelu on älykäs karttasovellus junaliikenteen tilanteesta

Tilannekuvapalvelu on älykäs karttasovellus, joka kerää informaatiota junaliikenteestä eri järjestelmistä yhteen paikkaan. Palvelu antaa visuaalisen näkymän raideliikenteen tilanteesta, selkeyttää häiriötilanteisiin liittyvän tiedon hallintaa ja mahdollistaa aikaisempaa paremman ennakoinnin sekä toimii myös yhteisenä tietolähteenä eri sidosryhmien välillä.


– Palvelun kautta operaatiokeskuksen työntekijät saavat jatkossa yksityiskohtaisempaa tietoa junista, esimerkiksi kokoonpanosta, veturista, vaunuista, henkilöstöstä, matkustajamäärästä ja vaihtoasemista. Tämä nopeuttaa toimintaa ja päätöksentekoa junaliikenteen häiriötilanteissa ja sitä kautta parantaa myös asiakaspalvelua. Palvelua rakennetaan ketterästi kehittäen ja siihen tuodaan lisää ominaisuuksia vielä tämän ja ensi vuoden aikana, Vanhanen sanoo.


Ison Pajan modernit tilat tukevat joustavaa ja tehokasta työskentelyä

Operaatiokeskus sijaitsee VR Groupin pääkonttorin yhteydessä. VR Groupin pääkonttorin toiminnot ovat siirtyneet Helsingin päärautatieasemalta Isoon Pajaan Länsi-Pasilaan toukokuussa 2018. Pääkonttorin muutto edullisempiin tiloihin on osa yhtiön toiminnan tehostamista, jonka tavoitteena on kilpailukyvyn parantaminen. Päärautatieaseman hallintorakennuksen toimitilat ovat yli sata vuotta vanhoja, ja tilat palvelevat asiakkaita jatkossa paremmin hotellina kuin toimistotilana. Siirtymällä uusiin moderneihin tiloihin pystymme työskentelemään entistä joustavammin ja tehokkaammin.

Liittyy aiheeseen: VR Group, Täsmällisyys, Junaliikennöinti

Uutisarkistoon