Ennätyksellisen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n teräskeloja

03.05.2018 12:07 Mediatiedotteet, Ajankohtaista

Massaltaan suurin kotimainen tavarajuna on aloittanut vapunaattona säännöllisessä liikenteessä Raahen ja Hämeenlinnan välillä. 5 200 tonnia painava juna tuo tehoa VR Transpointin ja teräsyhtiö SSAB:n kuljetuksiin.

VR Transpoint ja SSAB ovat luoneet uudenlaisen, erityisen tehokkaaksi viritetyn toimintamallin tehtaiden välisiin kuljetuksiin. Tähän asti teräskeloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä Raahesta Hämeenlinnaan. Jatkossa sama määrä kulkee yhdellä suurella junalla, niin kutsutulla Megajunalla.

Megajunan paino kuormassa on peräti 5 200 tonnia. Ennätyksellisen suuri kotimaanliikenteen juna kykenee kuljettamaan kerralla jopa 3 800 tonnia terästä, eli sen kuljetuskyky kasvaa yli 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen kuljetusmäärä Megajunalla on yli miljoona tonnia.

– Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä. Tämä merkitsee paitsi optimoitua resurssien käyttöä, myös ympäristöhyötyjä liikenteen päästöjen vähentyessä entisestään. Vaikutukset näkyvät koko kuljetusjärjestelmän tasolla, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Lähdimme yhteistyössä tarkastelemaan Raahen ja Hämeenlinnan tehtaiden välistä kuljetusketjua uudella tavalla ja hakemaan hyötyjä suurempien massojen kautta. Tehokkaat logistiikkaratkaisut korostuvat metalliteollisuuden kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koeliikenteen perusteella kokemukset ovat olleet lupaavia, ja nyt konsepti on otettu täysmääräisesti käyttöön, toteaa SSAB:n logistiikkajohtaja Seppo Tervonen.

Rataosa kantaa suuremmat kuormat

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa. Kun sallitut akselipainot kasvavat, junavaunuun voi lastata entistä enemmän kuormaa.

– Ratainfra mahdollistaa nyt suuremmat kantavuudet ja kuormakoot, ja haluamme hyödyntää tätä täysmääräisesti. Akselipainon korotus myös muilla pääreiteillä on tärkeää sekä kotimaiselle että kansainväliselle tavaraliikenteelle ja sitä kautta Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, Kosonen toteaa.

Uudenlaisen toimintamallin mukainen liikenne Raahesta Hämeenlinnaan alkoi 30. huhtikuuta. Kuljetuksissa on tarkoitus hyödyntää jatkossa myös VR Groupin uusia, monikäyttöisiä ja tehokkaita Sr3-sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempaa raskaampia tavarajunia.

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä.

Katso video Megajunan matkasta

Liittyy aiheeseen: VR Group, Logistiikka

Uutisarkistoon