VR alentaa HSL-lähijunaliikenteen sopimushintaa 27 miljoonaa euroa – toiminta tehostui yli tavoitteiden

06.03.2018 14:00 Mediatiedotteet, Ajankohtaista

VR ja HSL ovat sopineet uudesta hinnasta HSL-lähijunaliikenteen siirtymäkauden sopimuksen loppuajalle (kesäkuuhun 2021 asti). Nyt sovittu 27 miljoonan euron alennus nostaa HSL:n kokonaissäästöt siirtymäsopimuskaudella 59 miljoonaan euroon. Kasvaneen liikenteen lisäksi merkittävän hinnanalennuksen mahdollistavat VR:n tehostunut toiminta ja uudistukset palveluissa. 

Uusi hinnoittelu päivitetään maaliskuussa 2016 allekirjoitettuun siirtymäkauden sopimukseen.  Siirtymäsopimus oli arvoltaan noin 320 miljoonaa euroa ja toi HSL:lle yli 30 miljoonan euron (noin 10 %) säästöt sopimuskaudelle. Nyt sovittu 27 miljoonan euron alennus lähes kaksinkertaistaa summan 59 miljoonaan euroon.  VR:n ja HSL:n sopimukseen sisältyy HSL-lähijunien operointi ja kunnossapito.  Sopimus on viisivuotinen ja kestää kesäkuuhun 2021, jolloin kilpailutettu HSL-alueen junaliikenne alkaa. Sopimuskauden aikana VR ja HSL valmistautuvat kilpailun avautumiseen kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. 

VR:n toiminta tehostunut - lähijunien suosio ja kehitys yli odotusten

Nyt sovitun alennuksen taustalla on VR:n onnistunut toiminnan uudistaminen ja operoinnin parantunut tehokkuus sekä junaliikenteen suosion kasvu.  Lähijunaliikenteen suosion myötä HSL:n tilaaman liikenteen määrä on kasvanut 20 %. Samalla VR on ylittänyt oman toimintansa tehostamistavoitteet sekä täyttänyt sopimukseen kirjatut laatukriteerit: esimerkiksi täsmällisyys on erinomaisella tasolla. Vuonna 2017 HSL-junista kulki aikataulussa 96,7 %, joka on Euroopan huippuluokkaa. Myös asiakastyytyväisyys on kehittynyt myönteisesti ja asiakkaat myös kokevat lähijunat turvallisena matkustusmuotona. 

Palvelukokemusta lähijunissa on kehitetty yhdessä sovitusti. Lipunmyynnin siirtyessä HSL:n digitaalisiin kanaviin, konduktöörien rooli on muuttunut.  Lähiliikenteen 300 konduktööriä keskittyvät matkalippujen katsomiseen sekä neuvovat, opastavat ja turvaavat asiakkaiden matkantekoa sekä laitureilla että junissa. Opastukselle ja neuvonnalle on selkeästi tarvetta ja asiakaskohtaamiset ovat moninkertaistuneet - samalla liputta matkustaminen on vähentynyt selvästi. VR:n innovaatiot henkilöstön, liikenteen ja kaluston suunnittelu-ja ohjausjärjestelmissä ovat mahdollistaneet uudistukset.

- Muutokset ovat onnistuneet ja olemme ylittäneet tavoitteemme lyhyessä ajassa.  Samalla junien suosio on vahvassa kasvussa ja erityisesti Kehärata on ylittänyt odotukset. HSL-alueella ajetaan päivittäin lähes 700 junavuoroa, joissa kulkee joka päivä noin 200 000 matkustajaa, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä kertoo. 

Sopimukseen kirjattava 27 miljoonan euron alennus jaetaan jäljellä olevalle sopimuskaudelle, alkaen vuodesta 2018. Vuosittainen alennussumma kasvaa sopimuksen loppua kohden, sillä käynnissä olevien kehitystoimien vaikutukset näkyvät täysimääräisesti vasta sopimuskauden loppupuolella.

HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 13.2 käynnistää HSL-lähijunien operointi- ja kunnossapitokilpailutuksen. VR lähtee kilpailuun mukaan hyvistä lähtöasemista. Lue lisää täältä.

Liittyy aiheeseen: Matkustajaliikenne

Uutisarkistoon