Åska och banarbeten påverkade tågens punktlighet i juni

Fjärrtrafikens punktlighet är bra i Södra Finland, men tjälen orsakade ännu i juni förseningar i Norra Finland. Tåg som går nordlig riktning försenas mest av banarbetena på banavsnittet Seinäjoki–Uleåborg.

I juni anlände 82,9 procent av fjärrtågen till bestämmelsestation med fem minuters noggrannhet. 7,4 procent av fjärrtågen var över femton minuter försenade. Orsaken till förseningarna var i synnerhet fel i säkerhetsanordningarna orsakats av åska, banarbeten, tillfälliga hastighetsbegränsningar orsakade av tjälen och skador i elbanan. Godstågens punktlighet var 91,2 procent med en förseningsgräns på 30 minuter.

I huvudstadsregionen hölls punktlighetssiffran för närtågen på en bra nivå i juni och var 96,3 procent. Som mätare för närtrafiken används punktligheten vid avgångs- och bestämmelsestationen med tre minuters noggrannhet. Endast 0,8 procent av närtågen var över tio minuter försenade eller inhiberades. Banarbetena på banan i Vandaforsen som började i mitten av juni har förflutit bra och de har inte påverkat närtågens punktlighet. På sommaren görs banarbeten runt om i Finland Det utförs banarbeten på olika håll och banavsnitt i Finland och de medför avvikande trafikarrangemang.

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group