Nöjaktigt resultat för VR-koncernen

VR-koncernen redovisar en rörelseförlust på 22,1 miljoner euro under årets första kvartal, medan motsvarande siffra år 2009 var -25,2 miljoner euro. Resultatet för det första kvartalet blev -16,7 miljoner euro, medan motsvarande resultat i fjol var -18,6 miljoner euro. – Resultatutvecklingen kan anses vara nöjaktig med tanke på att den påverkats negativt av kostnader av engångsnatur som orsakats av den exceptionella vintern, säger verkställande direktör för VR-koncernen Mikael Aro . Den kalla och snörika vintern samt tågolyckan som inträffade på Helsingfors järnvägsstation 4.1.2010 medförde extrakostnader på nästan 10 miljoner euro för VR-koncernen. Däremot blev effekten av stuvarnas strejk på resultatet mindre än väntat. VR-koncernens omstruktureringsprogram framskrider som planerat – Med hjälp av de åtgärder som ingår i programmet har man redan kunnat påverka koncernens kostnadsstruktur positivt. Genomförandet av programmet pågår fram till 2012 och jag tror att nya VR har då ännu bättre möjligheter att svara mot förändringarna i verksamhetsmiljön och den allt hårdare konkurrensen, säger Mikael Aro. Omstruktureringsprogrammet för förbättring av koncernens lönsamhet inleddes i augusti 2009 och har genomförts enligt planerna. Vid logistikdivisionen har man utvecklat kundservicen och ett exempel på detta är en centraliserad kundservicecentral som inledde sin verksamhet i Kouvola. När det gäller stödtjänster framskrider arbetet med att centralisera organisationerna för personal- och IT-administrationen samt ekonomiförvaltningen till servicecentra på koncernnivå. Inköpsfunktionerna slogs samman till en centraliserad enhet på koncernnivå. Vid underhållsenheten har man inlett ett omfattande program för effektivisering av verksamheten. Omstruktureringsprogrammet har redan börjat ge synbar effekt i form av lägre kostnader och ökad försäljning. Den exceptionella vintern påverkade persontrafiken Under årets första kvartal gjordes sammanlagt 23,5 miljoner resor i tåg- och biltrafiken, vilket innebär en ökning på 6,1 procent. Ökningen beror i huvudsak på huvudstadsregionens busstrafik, där man lyckats få flera nya linjer. I persontågstrafiken däremot gjordes 17,2 miljoner resor under årets första kvartal. Det totala antalet resor inom persontrafiken under hela året beräknas förbli på 2009 års nivå. I februari fattade VR-koncernen ett beslut om investeringar på 150 miljoner euro i tågmateriel för persontrafiken. Målet är att förbättra tågtrafikens servicenivå genom att påskynda upphandlingen av ny materiel. VR köper 40 InterCity-tvåvåningsvagnar, 15 restaurangvagnar och 12 manövervagnar. Investeringarna infaller 2011−2014. I manövervagnarna förenas lokets och IC-personvagnens egenskaper. Tåget kan manövreras från vardera ändan utan lokbyte, vilket sparar bangårdskapacitet särskilt i Helsingfors. Större bangårdskapacitet däremot påverkar hela tågtrafiken och dess punktlighet. Vidare förbättras säkerheten på bangården då lokbytena och materielkopplingarna minskar. Efter rapporteringsperioden den 26 april 2010 spårade sista tågenheten på ett närtåg ur på stationsområdet i Helsingfors. Inga personskador uppstod vid olyckan, men urspårningen orsakade omfattande skador på banan och dess elanläggningar. På grund av olyckan var VR tvungen att sköta både när- och fjärrtrafiken med undantagsarrangemang. Ökade transportmängder inom logistiken Inom godstrafiken transporterades 9,6 miljoner ton gods under årets första kvartal. Ökningen var cirka 4,6 procent jämfört med året innan. Positivt var att trafiken mellan Finland och Ryssland ökade med 11,3 procent. När det gäller godstrafiken är utsikterna för framtiden fortfarande osäkra, men verksamheten har dock i viss mån blivit mer förutsägbar. För tillfället ser man inget snabbt uppsving inom ekonomin och VR fortsätter att genomföra planerade projekt för att effektivisera verksamheten och transportsystemen. Godstrafikens transportmängder och omsättning 2010 förväntas överstiga fjolårets nivå. Osäkra utsikter för underhåll och bygge av banor för resten av året VR-Ratas omsättning under årets första kvartal blev 40,3 miljoner euro. De mest omfattande banarbetena utförs på banavsnitten Seinäjoki−Karleby och Lahtis−Luumäki. Banhållningen består för det mesta av arbeten som beställts av Trafikverket. Orderingången för banbygget och banhållningen 2010 ser ut att bli klart mindre än beräknat, vilket har en väsentlig påverkan på hur resten av året kommer att se ut för VR-Rata. Delårsöversikten
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group