Ökad självservice medför ändringar i öppettiderna för VR:s biljettförsäljning

Redan drygt hälften av alla tågbiljetter köps i VR:s webbshop och i biljettautomaterna. Antalet kunder vid de traditionella biljettförsäljningsplatserna har minskat kontinuerligt, och därför ändrar VR biljettförsäljningens servicetider på 28 stationer från och med 25 februari. - Utvecklingen fortsätter åt samma håll och förstärks, särskilt som tågbiljetter i fortsättningen också kan köpas med mobilapparater. Målet med de ändringar som nu görs är att trygga kundservicen på stationerna när det är livligare, konstaterar försäljningsdirektör Monna Huvilinna. Stationernas personal har anpassats till den nya situationen genom de samarbetsförhandlingar som hölls i höstas. Ändringarna i servicetiderna rör i huvudsak tidiga morgnar, sena kvällar och helger. - Ändringarna varierar stationsvis. De grundar sig på antalet kunder under olika veckodagar och tider samt de lokala uppfattningarna om kundbehoven och -förväntningarna. Förutom stationerna erbjuder VR flera möjligheter att köpa en tågbiljett före resan. Man kan köpa biljetter i webbshopen, i biljettautomaterna, via telefontjänsten och genom att göra en bokning i telefontjänsten och lösa ut biljetten på en R-kiosk. De flesta resebyråer säljer även tågbiljetter. Det går även att köpa biljett på tåget, men där är priset lite högre än på de övriga köpställena. VR har totalt 38 stationer med service. Inga stationer stängs, och ändringarna i biljettförsäljningens servicetider påverkar inte väntsalarnas öppettider eller stationernas tågutbud. Mer information om stationernas servicetider från och med 25 februari finns på VR:s webbplats www.vr.fi ;;;
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group